« Πρώτα προσπαθούν να σε αγνοήσουν, μετά να σε γελοιοποιήσουν, μετά να σε πολεμήσουν και μετά τους νικάς » (Γκάντι)
« Μας έχουν καταλογίσει τα πάντα, εκτός από αυτό που πραγματικά είμαστε και φοβούνται » (Ντεμπόρ)
English
English

Francais

Italiano

Espanol

Portuguese

Deutsch

Polska

Russian

   
Καλώς ήλθατε,
στον επίσημο δικτυακό τόπο
του Υπάτου Συμβουλίου των
Ελλήνων Εθνικών
Αρχική σελίδα
Σχετικά με το ΥΣΕΕ
Συχνές Ερωτήσεις
Δελτία Τύπου
Μ.Μ.Ε.
Γίνετε Μέλη
Κείμενα - αρχεία
Ιστορίες Αγάπης
Επικοινωνία
Εκδηλώσεις
Βασικά Ελληνικά τυπικά προς χρήση των Ελλήνων Εθνικών
Ονοματοδοσία
Γάμος
Κήδευση
Τα παραπάνω αποτελούν ένα βασικό σχεδίασμα τυπικών και μπορούν να προσαρμοστούν ή διαμορφωθούν ελεύθερα από τον καθένα Εθνικό θρησκευτή σύμφωνα με τις ιδιαίτερες περιστάσεις που τον αφορούν.




Προτεινόμενοι δικτυακοί τόποι
«Εκατηβόλος»
Περιοδικό Διιπετές
Βλάσης Ρασσιάς
Ελλήνων Τόποι
Δελφύς - ΥΣΕΕ
ΥΣΕΕ Αμερικής
Ένωση Σαμίων Εθνικών
Μυθολογικό Εργαστήρι για παιδιά
 

Αναζήτηση στις σελίδες του ysee.gr
Powered by FreeFind
το ysee.gr έχει βελτιστοποιηθεί για τον Mozila FireFox



ΑΣΜΑΤΑ, ΧΟΡΟΣ, ΕΛΛΗΝΕΣ, ΠΑΡΑΔΟΣΗ



(Ομιλία του Θανάση - Δωδωναίου Δαρδούμπα, κατά την παρουσίαση του τρίτου του δίσκου με δημοτικά άσματα, στην Ελασώνα, στις 16 Οκτωβρίου «2017»)

Αγαπητοί φίλοι,

Το άσμα και ο χορός χάνονται στα βάθη της ελληνικής αρχαιότητας. Αυτό το διαπιστώνουμε από τις παραστάσεις που υπάρχουν σε διάφορα αγγεία και από ιστορικές πηγές. Κύριο ρόλο στην αρχαιότητα είχαν οι διονυσιακοί ρυθμοί, μιας και τα θέατρα, το κρασί, ο ρυθμικός χορός και πολλές, σχεδόν πάρα πολλές γιορτές, ήσαν αφιερωμένες στον Θεό Διόνυσο.

Αυτήν η παράδοση χάθηκε στα χρόνια της Νέας Ρώμης (αυτό που μας μάθανε να αποκαλούμε Βυζάντιο), γύρω στο έτος 500 της μεταχριστιανικής χρονολόγησης. Απαγορεύτηκαν με νόμο τα πανηγύρια των Ελλήνων, έκλεισαν θέατρα, φιλοσοφικές σχολές, πυρπολήθηκαν βιβλία, κ.λπ. Οι περισσότεροι Έλληνες, χωρίς οι ίδιοι να το θέλουν, φόρεσαν τον μανδύα του υποδουλωμένου ραγιά. Ακολούθησαν τα σκοταδιστικά χρόνια της Νέας Ρώμης και της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Στον Έλληνα έμειναν μόνον οι διονυσιακοί ρυθμοί, που αργότερα στολίστηκαν με νέους στίχους, π.χ. αποκριάτικοι χοροί, το λεγόμενο «μπεράτι», και άλλοι.

Ερχόμαστε στα έτη 1800 – 1824, όταν στην Ελλάδα έρχονταν διάφοροι περιηγητές, γιατί διψούσαν να μάθουν κάτι για τους Έλληνες, πριν και μετά την επανάσταση. Την Ελλάδα την εποχή εκείνη την επισκέφτηκε και ο Γάλλος περιηγητής ονόματι Κλωντ-Σαρλ Φωριέλ, ο οποίος έκανε συλλογή δημοτικών ασμάτων. Τα τραγούδια αυτά, μαζί με τις ιστορίες για διάφορους οπλαρχηγούς, όπως για τον Νικοτσάρα, κ.ά., τυπώθηκαν σε δύο τόμους το έτος 1824, στο Παρίσι. Στην συνέχεια, τα βιβλία μεταφράστηκαν στη Γερμανική και Αγγλική γλώσσα και μετά από 130 χρόνια, το έτος 1954, μεταφράστηκαν και στην Ελληνική γλώσσα. Σήμερα κυκλοφορούν αυτοί οι 2 τόμοι, περίπου 400 σελίδες ο καθένας, από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Σχεδόν πάνω απ’ τα μισά τραγούδια, τα χορεύουμε σήμερα, στα πανηγύρια και αλλού, χωρίς να γνωρίζουμε την ταυτότητά τους.

Σε πολλά από αυτά, οι στίχοι έχουν παραποιηθεί από νεώτερους στιχουργούς, λ.χ. έλεγε ο αυθεντικός στιχουργός: «Βασιλικός μυρίζει εδώ / Και περιβόλι δεν θωρώ / Καμιά το έχει στα βυζιά / Και βγάζει τέτοια μυρωδιά», όμως το τραγούδι το χορεύουμε σήμερα παραποιημένο, και συμπληρωμένο με διαφορετικούς στίχους. Aλλο τραγούδι, παραποιημένο είναι και εκείνο που τραγουδιέται και χορεύεται για τον Aρη Βελουχιώτη. Οι στίχοι είναι παλαιοί, του 1800, απλώς τους αλλάξανε και πρόσθεσαν το όνομα.

Ερχόμαστε τώρα στην σημερινή σύνδεση των δημοτικών ασμάτων με φουστανέλες και βράκες, υμνώντας στην ουσία μια περίοδο που τον Έλληνα τον είχαν φθάσει στην πλήρη εξαθλίωση. Από τον πνευματικό βιασμό, σε ρούχα χιλιομπαλωμένα και παπούτσια γουρνοτσάρουχα, δηλαδή από δέρμα γουρουνιού ραμμένο με το χέρι.

Μερικοί που είχαν χρήματα την περίοδο εκείνη για να αγοράσουν ύφασμα, φκιάνανε φουστανέλες, για να ξεχωρίζουν. Έχουμε λόγο να τιμούμε την φουστανέλα μόνον την ημέρα της 25ης Μαρτίου, που έχουμε την εθνική μας γιορτή, αποκλειστικά για να τιμήσουμε τους ήρωες του 1821, καθώς πολλοί από αυτούς φορούσαν φουστανέλα. Δεν έχουμε όμως κανένα λόγο να τιμούμε τη φουστανέλα ως… εθνικό ένδυμα, και ούτε να την συνδέουμε με τα δημοτικά μας άσματα. Η παράδοση των Ελλήνων δεν ξεκινάει από το 1800, η παράδοσή μας έχει ρίζες αρχαιότατες, που μάλιστα αφορούν όλον τον πλανήτη.

Βλέπουμε σήμερα χορευτικά συγκροτήματα Σκοπιανών με φουστανέλα, καθώς βεβαίως και Αλβανών με φουστανέλα. Ε, όχι και Ελλήνων με φουστανέλα ! Εδώ δεν είναι Βαλκάνια, εδώ είναι Ελλάδα.

Γυναίκες και άνδρες εξαθλιωμένοι, μέσα στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, με δανεικά, ίσως εορταστικά ρούχα (όπως ο παππούς μου, που παντρεύτηκε με δανεικό μάλλινο σακάκι), παρουσιάζονται σήμερα απ’ τα χορευτικά συγκροτήματα λες και ο πολιτισμός της Ελλάδας ήταν την εποχή του 1700-1800, εκείνη όπως παρουσιάζεται σήμερα, με αυτές τις ενδυμασίες και την τωρινή περηφάνια. Καιρός είναι πια οι χοροδιδάσκαλοι να βάλουν τις φουστανέλες και τις γυναικείες φορεσιές στα ντουλάπια και να μη συνδέουν τα τραγούδια μας μ’ αυτές τις φορεσιές.

Ο χορός είναι έκσταση και ελευθερία. Ούτε καν με βήματα δεν πρέπει να διδάσκεται. Ας ψάξουν τα αγάλματα και τα αγγεία για να φτιάξουν την καινούργια χορευτική φορεσιά της Ελληνίδας γυναίκας. Όσο για τον άνδρα, του αρκεί ένα άσπρο πουκάμισο, μια ζώνη και ένα χορευτικό παντελόνι. Την ίδια άποψη που έχω για τη φουστανέλα, έχω και για τις νησιώτικες βρακοστολές, όπως και για την ενδυμασία των τσολιάδων που φυλάνε το μνημείο του «Αγνώστου Στρατιώτη» στην Αθήνα. Περί ενδυμάτων (στολών) χορευτικών συγκροτημάτων, δημοσίευσα κείμενο στο περιοδικό «Δαυλός» και στον τοπικό τύπο, πριν 17 περίπου χρόνια. Οι Έλληνες, ούτε στις Θερμοπύλες, ούτε στον Μαραθώνα ούτε στην Σαλαμίνα ντύνονταν έτσι.

Πρέπει επιτέλους κάποτε να αποκτήσουμε πραγματική Ελληνική συνείδηση, με βήματα σταθερά. Τελειώνοντας, θα ήθελα να κάνω μια αναφορά στον Γερμανό ποιητή Χέλντερλιν που έγραψε στα τέλη του 18ου αιώνα το συγκλονιστικό «Τυχεροί όσοι δεν σε κατάλαβαν ποτέ, γιατί αυτοί που σε κατάλαβαν, είναι υποχρεωμένοι να μοιραστούν μαζί σου, το μεγαλείο σου και την απελπισία σου».

Εύχομαι να χαρείτε τη βραδιά και τα δημοτικά άσματά μου, ψάχνοντας πιο βαθιά την πραγματική παράδοσή μας. Ευχαριστώ που με ακούσατε.

Θανάσης Δωδωναίος Δαρδούμπας






«Είμαστε οι Ινδιάνοι της Ελλάδος»


 

Δελτίο Τύπου 185 / 13. 5. 2006

Με ημερομηνία 7 Μαϊου 2006 απεστάλη Υπόμνημα του Υπάτου Συμβουλίου των Ελλήνων Εθνικών (ΥΣΕΕ) αναφορικά με την ανάγκη για:

  1. ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΝΟΜΙΚΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΘΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
  2. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΥΤΗΣ ΩΣ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ «ΕΘΝΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ»
  3. ΘΕΣΜΙΚΗ ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΙΣΟΝΟΜΙΑΣ, ΙΣΟΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΗΓΟΡΙΑΣ ΤΗΣ

στους κ.κ. Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, Πρωθυπουργό της Ελλάδος, Υπουργό Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υπουργό Πολιτισμού,

με κοινοποίηση σε 16 ακόμα σχετιζόμενους με το ζήτημα φορείς (διεθνείς Οργανισμούς, Ελληνικά πολιτικά Κόμματα, Μη κυβερνητικές Οργανώσεις, κ.ά.).

Το κείμενο του Υπομνήματος βρίσκεται εδώ



  Αναφορά στο υπόμνημα του ΥΣΕΕ προς την κυβέρνηση σχετικά με τα δικαιώματα των Ελλήνων Εθνικών από την εφημερίδα ΕΘΝΟΣ του Σάββατου 13.5.2006

[ δείτε την σελίδα ]



Το 7ο Παγκόσμιο Συνέδριο Εθνικών Θρησκειών
, που είχε θέμα «Οι Υψηλές Αξίες των Προχριστιανικών Παραδόσεων και Θρησκειών», πέρασε πια στην Ιστορία, όχι τόσο ως το μεγαλύτερο έως τώρα πολιτιστικό γεγονός στην Ελλάδα σε ό,τι αφορά τον σεβασμό στις προχριστιανικές παραδόσεις των λαών της γής , αλλά, κυρίως, ως ένα πέρα για πέρα επιτυχημένο διεθνές συνέδριο ...
[ περισσότερα ]

 © Πνευματικά δικαιώματα Ύπατο Συμβούλιο των Ελλήνων Εθνικών
Τα περιεχόμενα καθώς και οι υπηρεσίας του δικτυακού τόπου ysee.gr διατίθενται στους επισκέπτες του για προσωπική χρήση και ενημέρωση και δεν επιτρέπεται η χρήση αυτών για εμπορικούς σκοπούς με οποιοδήποτε άλλο μέσο, ηλεκτρονικό ή μη, χωρίς την έγγραφη άδεια του Υ.Σ.Ε.Ε. Επιτρέπεται η χρήση αυτών σε άλλους δικτυακούς τόπους εφόσον υπάρχει αναφορά και σύνδεση με το ysee.gr. Δεν επιτρέπεται η χρησιμοποίηση των περιεχομένων του δικτυακού τόπου ysee.gr για υβριστικούς ή δυσφημιστικούς σκοπούς. Το Υ.Σ.Ε.Ε. δεν φέρει ευθύνη για το περιεχόμενο άλλων ιστοσελίδων στις οποίες μπορεί να οδηγούν συνδέσεις από το ysee.gr καθώς και για το περιεχόμενο των κειμένων που αναρτώνται στην Αγορά από τους χρήστες.