« Πρώτα προσπαθούν να σε αγνοήσουν, μετά να σε γελοιοποιήσουν, μετά να σε πολεμήσουν και μετά τους νικάς » (Γκάντι)
« Μας έχουν καταλογίσει τα πάντα, εκτός από αυτό που πραγματικά είμαστε και φοβούνται » (Ντεμπόρ)
English
English

Francais

Italiano

Espanol

Portuguese

Deutsch

Polska

Russian

   
Καλώς ήλθατε,
στον επίσημο δικτυακό τόπο
του Υπάτου Συμβουλίου των
Ελλήνων Εθνικών
Αρχική σελίδα
Σχετικά με το ΥΣΕΕ
Συχνές Ερωτήσεις
Δελτία Τύπου
Μ.Μ.Ε.
Γίνετε Μέλη
Κείμενα - αρχεία
Ιστορίες Αγάπης
Επικοινωνία
Εκδηλώσεις
Βασικά Ελληνικά τυπικά προς χρήση των Ελλήνων Εθνικών
Ονοματοδοσία
Γάμος
Κήδευση
Τα παραπάνω αποτελούν ένα βασικό σχεδίασμα τυπικών και μπορούν να προσαρμοστούν ή διαμορφωθούν ελεύθερα από τον καθένα Εθνικό θρησκευτή σύμφωνα με τις ιδιαίτερες περιστάσεις που τον αφορούν.




Προτεινόμενοι δικτυακοί τόποι
«Εκατηβόλος»
Περιοδικό Διιπετές
Βλάσης Ρασσιάς
Ελλήνων Τόποι
Δελφύς - ΥΣΕΕ
ΥΣΕΕ Αμερικής
Ένωση Σαμίων Εθνικών
Μυθολογικό Εργαστήρι για παιδιά
 

Αναζήτηση στις σελίδες του ysee.gr
Powered by FreeFind
το ysee.gr έχει βελτιστοποιηθεί για τον Mozila FireFox



Περί Φιλοσοφίας

του Γιώργου Πήττα

Δεν θα επιχειρήσω ασφαλώς και προπαντός εγγράφως να ορίσω εγώ τι είναι αυτό που ορίζει έναν στοχαστή ως Φιλόσοφο -ούτε θα ασπαστώ ή θα απορρίψω αβίαστα τη ρήση του K.Marx -πως μετά τους Έλληνες δεν υπάρχει Φιλοσοφία υπάρχουν μόνο σχολιαστές της. Θα αποτολμήσω ίσως συγκρατώντας το θράσος μου , όσο μπορώ , να πω πως όσο υπάρχει εν ροή ανθρώπινη σκέψη συνδυασμένη με την Αγωνία του Αυτοπροσδιορισμού του Είναι έναντι του Όλου , θα υπάρχει ταυτόχρονα Φιλοσοφική Διαδικασία και Δοκιμασία.

Με αφορμή το ερώτημα αν υπάρχουν στις μέρες μας Φιλόσοφοι και πως τους ορίζουμε , θυμήθηκα πως δεν έχει κυλήσει και πάρα πολύ νερό στο αυλάκι από τότε που οι «οπαδοί» του Στοχαστικού Συστήματος του Κορνήλιου Καστοριάδη όχι απλά ήταν ελάχιστοι και αιρετικοί αλλά δεν είχαν και καμιά σχέση με τον κατεστημένο κύκλο που τον τιμούσε εν ζωή μάλιστα , γιατί απλά δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς.

Στην μεταπολεμική Ευρώπη , η Ελλάδα είχε τη χαρά να δώσει τουλάχιστον 3 Διανοητές με σημαίνοντα λόγο που γέμιζαν ασφυκτικά τα αμφιθέατρα και στη Γαλλία και στη Γερμανία αλλά και στην Ελλάδα. Μιλώ αφ ενός για τον προαναφερθέντα αλλά και ασφαλώς για τον Κώστα Αξελό και τον αείμνηστο Πουλαντζά.

Όταν ο Καστοριάδης κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το μανιφέστο Σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα (με το ψευδώνυμο Paul Cardan αν θυμάμαι) και στην Ελλάδα της σκοτεινής στρατοκρατίας περνούσε από χέρι σε χέρι η αμηχανία έπεσε ως βόμβα. Μέχρι τότε , είχαμε χοντρά -χοντρά , τους με την στενή έννοια Μαρξιστές με τα παρακλάδια τους από τη μια και τον ανθηρό εκείνη την εποχή Υπαρξισμό -και όχι μόνο αυτόν του Σαρτρ - και από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού τα σπιθίσματα και τους αντίλαλους του σύμπαντος Κέρουακ -εκφρασμένο περισσότερο μέσα από λογοτεχνικό λόγο και δοκιμιακούς επισχολιασμούς των κριτικών που ερμήνευαν φιλοσοφικά τα έργα. Ας μην υποτιμούμε αυτή τη πλευρά.

Είναι ακριβώς αυτή που άνοιξε το δρόμο για τη γνωριμία με την κουλτούρα των Ινδιάνων στα επόμενα χρόνια , είναι αυτή που βοήθησε για τα αντιπολεμικά κινήματα , είναι αυτή που ώθησε πολλούς αμερικανούς να γυρίσουν τότε την πλάτη τους στο εκ των άνω αυτοκρατορικό ήθος. Αν αργότερα πνίγηκε αυτή η υπόθεση στον εξ Ανατολών Μυστικισμό και συγχύσθηκε με επιπόλαιες ερμηνείες των Ανατολικών Φιλοσοφιών , είναι ένα άλλο και μάλιστα μεγάλο θέμα.

Αυτό πάντως ήταν το ευρύτερο περιβάλλον μέσα στο οποίο κάποιοι άνθρωποι στοχαστές , έκαμαν τις παρεμβάσεις τους στον ευρωπαϊκό χώρο. Και η παρέμβαση του Καστοριάδη υπήρξε εν τέλει μια βραδυφλεγής βόμβα στο χώρο της σκέψης , βόμβα που επηρέασε πάρα πολύ κόσμο και συνεχίζει ζωηρά να απασχολεί όσους αγωνιούν για την εξέλιξη της Σκέψης και του Πολιτισμού.

Δεν θυμάμαι ποιος , μιλώντας ή γράφοντας για τον Καστοριάδη ,είχε χρησιμοποιήσει τη φράση : πάω να πω Φιλόσοφος , μα τα λόγια μου κυλούν στη λέξη Σοφός.

Βαθύτατος γνώστης αυτού που λέμε Δυτική Φιλοσοφία , που ασφαλώς , θεμελιωδώς στέκει στην Αρχαία Ελλάδα και το σύνολο των Σχολών , ο Καστοριάδης θέλησε να υπερκεράσει το βασικό ερώτημα της ταύτισης Θεωρίας και Πράξης (Μαρξ , Λούκατς κλπ) και επεχείρησε να αποδώσει στο Φιλοσοφικό Σύστημά του , Εμπειρικό (βιωματικό) Πάθος αντηχώντας έτσι και τους Έλληνες Τραγικούς Ποιητές. Πάθος , Βάθος και Ψυχή , έλεγε , στην απουσία τους ακυρώνουν τη Σκέψη.

Και να μην λησμονούμε εδώ την ιδιαίτερη ματιά και σχέση που διατηρούσε με τις πρακτικές της Ψυχανάλυσης , που τις έβλεπε σαν ένα ακόμα βαθυσκάφος έρευνας της Διανοητικής Πολυπλοκότητας.

Ο Καστοριάδης ,βαθύτατα Έλληνας , έχοντας μέσα στο Είναι του μια Αρχαία Ελλάδα ως Σύμπαν Παραγωγής Ιδεών και Δημιουργίας εκ του Μηδενός υπήρξε και έτσι θα μείνει σαν ένας από τους σκληρότερους αλλά ταυτόχρονα Εμπεριστατωμένους απόλυτους αρνητές του Βυζαντίου.

Αρχαία Ελλάδα , Αναγέννηση , Διαφωτισμός και οι Επαναστάσεις , είναι τα ορμητήρια του Καστοριάδη . Με όραμα διαχρονικό την Αθήνα των Θεσμών (Αυτοθεσμιζόμενη) με τα Δωρικά Βασίλεια , με την υποχώρηση του Σωκρατικού λόγου έναντι των Σοφιστών , με την ένθεη «αθεΐα» των Ελλήνων που επιβίωνε σε πείσμα των Ελευσινίων , ο Καστοριάδης παρήγαγε και πρότεινε το Πάθος για Ελευθερία του Ατόμου αναζητώντας και ορίζοντας (;) την Ου-τοπία.

Με στρατόπεδο την Αρχαία Αθήνα.

Τα δώρα του Καστοριάδη στη σύγχρονη σκέψη είναι πολλά. Ερανίζω επιπολαίως την έννοια του Άλλου είτε αυτό το Άλλο είναι πρόσωπο ενεστώτος χρόνου , είτε Μνήμη. Είμαι εγώ , μα Είμαι και ο Άλλος.

(Αργότερα , όταν το «κίνημα» των Νεο-Ορθόδοξων προσπάθησε να αποκτήσει ιδεολογικά ερίσματα έξω από το στενό θρησκευτικό πλαίσιο ασέλγησε στο Άλλο με την ταυτοποίηση του ορισμού ως τον χριστιανικό έρωτα από και προς το χριστιανικό Πλησίον αλλά δεν εξελίχθηκε , εκτός ίσως από την περίπτωση του χριστιανομαρξιστή Κωστή Μοσκώφ που μέσα από τα κείμενά του κερδίζει εντυπώσεις κυρίως όμως λόγω του πραγματικά έξοχου λόγιου και ποιητικότροπου λόγου του-μια εξέλιξη του ύφους του χριστιανού υπαρξιστή Χρήστου Μαλεβίτση. Βλέπε Η Τραγωδία της Ιστορίας , 12 Μετα-Ιστορικά Δοκίμια , εκδόσεις Δωδώνη).

Ο Καστοριάδης , έψαξε να χαρτογραφήσει το Ετερόνομο και το Αυτόνομο Άτομο.

(από μια άποψη , η υπαρξιστική χροιά της σκέψης του. Ή άραγε δεν μπορεί να υπάρξει στοχασμός και Φιλοσοφία χωρίς Υπαρξιστική χροιά; Και εφ όσον στους αιώνες η Φιλοσοφία προσπαθεί να ερμηνεύσει τις Οντολογικές Αγωνίες του Ανθρώπου , ίσως το ερώτημα είναι καταφατικά απαντημένο).

Ετερονομία, Αυτονομία , ο ες αεί Άλλος που κομίζουμε, η εκ του Μηδενός Δημιουργία χωρίς Μεταφυσική απόχρωση, η απαλλαγή από την τυραννία του κόσμου όπως είναι Τώρα και ξανά η Δημιουργία σαν (τελικός;) δρόμος για την φυγή προς τα εμπρός . Ελάχιστα στοιχεία από όσα προσέφερε.
Και κυρίως, η απουσία δόγματος, η απουσία «έτσι είναι και όχι αλλιώς», δηλαδή, ενός συστήματος σκέψης που δίνει μόνο του τα όπλα για την ανατροπή του. Μια κυκλική διαλεκτική που αναπτύσσεται σπειροειδώς και προσφέρει τη μέγιστη ελευθερία στον μελετητή. Ο Καστοριάδης, ένιωθε δικαιωμένος όταν οι μαθητές του , μπορούσαν να κατεδαφίσουν το οικοδόμημά του και να σηκώσουν ένα Άλλο. Με τα ίδια υλικά, ή Άλλα.

Απολύτως Ελληνικά.

Να σημειώσω, ότι τα παραπάνω, βρίσκονται στην κατώτατη βαθμίδα του λίγου. Είναι ελάχιστα , ψιχία στην κυριολεξία, απλοί ίσως ερεθισμοί για να αναζητήσει κάποιος πραγματικά ενδιαφερόμενος την Σύγχρονη Ελληνική Σκέψη. Υπάρχει, είναι ανάμεσά μας είναι πολύ νωπή και ίσως αυτή ακριβώς η απουσία απόστασης δεν παράγει τον αναγκαίο (;) μύθο για να καταστεί πιο θελκτική σε περισσότερους.

Ας μην ξεχνάμε πως όταν μιλάμε για Την Αρχαία Ελληνική Σκέψη, εξ ορισμού κάνουμε λάθος, γιατί δεν υπήρχε Μια Ελληνική Σκέψη, αλλά πλήθος Σχολών και Αντιλήψεων που συχνά επικοινωνούσαν απολύτως συγκρουσιακά μεταξύ τους, σε καθαρά Ιδεολογικό Επίπεδο.

Ας μην υποτιμούμε επίσης, πως η Φιλοσοφία βρίσκεται επίσης εξ ορισμού στον Αντίποδα της Θρησκευτικότητας, έτσι όπως τουλάχιστον την έχει ορίσει η ιουδαιοεβραϊκή μεταφυσική που γενικώς έχει αποτύχει.

Το Καστοριαδικό πρότυπο, την Καστοριαδική Ου-τοπία μπορεί κανείς να τη βρει πλήρως διατυπωμένη στη Φαντασιακή Αυτοθέσμιση, το όραμα του Στοχαστή πάνω στην Αρχαία Ελληνική Δημοκρατία.

Το "αστείο" του όλου θέματος, είναι πως όταν κάθησα στο πληκτρολόγιο, είχα κατά νου να γράψω ένα κείμενο για τον Αξελό και την Φιλοσοφία μέσα από την Εξέλιξη της Γλώσσας, όπως την ορίζει στο "Για την Πλανητική Σκέψη" αλλά τα δάχτυλα κι ο νους-όσος υπάρχει- αλλού πήγανε.






«Είμαστε οι Ινδιάνοι της Ελλάδος»


 

Δελτίο Τύπου 185 / 13. 5. 2006

Με ημερομηνία 7 Μαϊου 2006 απεστάλη Υπόμνημα του Υπάτου Συμβουλίου των Ελλήνων Εθνικών (ΥΣΕΕ) αναφορικά με την ανάγκη για:

  1. ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΝΟΜΙΚΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΘΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
  2. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΥΤΗΣ ΩΣ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ «ΕΘΝΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ»
  3. ΘΕΣΜΙΚΗ ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΙΣΟΝΟΜΙΑΣ, ΙΣΟΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΗΓΟΡΙΑΣ ΤΗΣ

στους κ.κ. Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, Πρωθυπουργό της Ελλάδος, Υπουργό Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υπουργό Πολιτισμού,

με κοινοποίηση σε 16 ακόμα σχετιζόμενους με το ζήτημα φορείς (διεθνείς Οργανισμούς, Ελληνικά πολιτικά Κόμματα, Μη κυβερνητικές Οργανώσεις, κ.ά.).

Το κείμενο του Υπομνήματος βρίσκεται εδώ



  Αναφορά στο υπόμνημα του ΥΣΕΕ προς την κυβέρνηση σχετικά με τα δικαιώματα των Ελλήνων Εθνικών από την εφημερίδα ΕΘΝΟΣ του Σάββατου 13.5.2006

[ δείτε την σελίδα ]



Το 7ο Παγκόσμιο Συνέδριο Εθνικών Θρησκειών
, που είχε θέμα «Οι Υψηλές Αξίες των Προχριστιανικών Παραδόσεων και Θρησκειών», πέρασε πια στην Ιστορία, όχι τόσο ως το μεγαλύτερο έως τώρα πολιτιστικό γεγονός στην Ελλάδα σε ό,τι αφορά τον σεβασμό στις προχριστιανικές παραδόσεις των λαών της γής , αλλά, κυρίως, ως ένα πέρα για πέρα επιτυχημένο διεθνές συνέδριο ...
[ περισσότερα ]

 © Πνευματικά δικαιώματα Ύπατο Συμβούλιο των Ελλήνων Εθνικών
Τα περιεχόμενα καθώς και οι υπηρεσίας του δικτυακού τόπου ysee.gr διατίθενται στους επισκέπτες του για προσωπική χρήση και ενημέρωση και δεν επιτρέπεται η χρήση αυτών για εμπορικούς σκοπούς με οποιοδήποτε άλλο μέσο, ηλεκτρονικό ή μη, χωρίς την έγγραφη άδεια του Υ.Σ.Ε.Ε. Επιτρέπεται η χρήση αυτών σε άλλους δικτυακούς τόπους εφόσον υπάρχει αναφορά και σύνδεση με το ysee.gr. Δεν επιτρέπεται η χρησιμοποίηση των περιεχομένων του δικτυακού τόπου ysee.gr για υβριστικούς ή δυσφημιστικούς σκοπούς. Το Υ.Σ.Ε.Ε. δεν φέρει ευθύνη για το περιεχόμενο άλλων ιστοσελίδων στις οποίες μπορεί να οδηγούν συνδέσεις από το ysee.gr καθώς και για το περιεχόμενο των κειμένων που αναρτώνται στην Αγορά από τους χρήστες.