Την Κυριακή 19 Οκτωβρίου, η Ελληνική Εθνική Θρησκεία εόρτασε τα Θεσμοφόρια, προς τιμήν της Θεσμοφόρου Δήμητρος και της Κόρης.
Σκοπός της επαναφοράς της εορτής των Θεσμοφορίων και την ένταξή της στον λατρευτικό κύκλο της ΕΕΘ δεν είναι μια στείρα αναβίωση ενός τελετουργικού που γινόταν στην αρχαιότητα. Είναι η αναζήτηση της ουσίας που αυτή αντιπροσωπεύει και η επέκτασή της στο σήμερα. Η επαναφορά των Θεσμοφορίων έχει επιπλέον στόχο να αναδειχτούν τα προβλήματα και οι ανάγκες της γυναίκας στην σύγχρονη κοινωνία.
Εκτός από την Ιεροπραξία πραγματοποιήθηκαν:
* παρουσίαση και ανάλυση της εορτής των Θεσμοφορίων από την Αιμιλία Ματθέ,
* ομιλία με θέμα «Η γυναίκα στην ελληνική εθνική παράδοση. Έγκλειστη ή ελεύθερη;» από την Ελένη Αντιγόνη Ξάνθη και ακολούθησαν
* τοποθετήσεις και συζήτηση για την σύγχρονη γυναίκα και τα προβλήματά της από την Σοφία Βλαχούλη.
Η εορτή έκλεισε με γεύμα από συμβολών.
«Η ριζική αλλαγή που επιφέρει η συστηματική καλλιέργεια, με την μονιμοποίηση των οικισμών και την σχέση εξάρτησης με τα μερίδια γης, αποτελεί τον βασικότερο παράγοντα της ευημερίας, η οποία με την σειρά της διαμορφώνει τις προϋποθέσεις για περαιτέρω κοινωνική οργάνωση και πολιτική διάρθρωση βασισμένη στην ευνομία. Με πρότυπο τους νόμους της φύσης διαμορφώνονται και οι κοσμικοί νόμοι που υπηρετούν το συμφέρον των πολιτών. Αυτό το άλμα από την απλοϊκή οργάνωση στην πιο συγκροτημένη πολιτική θέσμιση εφορεύουν οι θεσμοδότες (θέσμιοι) θεοί που παρέχουν την έμπνευση για την δημιουργία νόμων και επιτηρούν την εφαρμογή τους. Σε αυτές τις συνθήκες γεννιέται και ανδρώνεται ο πολιτικός άνθρωπος, αυτός που προτάσσει την συναρμογή του ατομικού με το συλλογικό συμφέρον, αυτός που ισορροπεί την προσωπική ελευθερία με την συλλογική ευημερία. Προς επίρρωση των παραπάνω ας αναφέρουμε ότι στην Θήβα το ιερό της Δήμητρος Θεσμοφόρου βρίσκεται εντός του ανακτόρου ενώ το ιερό της Δήμητρος στην Ανθήλη αποτελεί το κέντρο της Δελφικής Αμφικτυονίας.
Η λατρεία της Δήμητρος εντός άστεως αφορά κυρίως την ιδιότητά της ως Θεσμοφόρου. Προς τιμήν της διεξάγεται σε πολλές ελληνικές πόλεις (Αθήνα, Αίγινα, Φενεός, Ερέτρια) η μεγαλοπρεπής γιορτή των Θεσμοφορίων στον μήνα της σποράς, τον Πυανεψιώνα. Το χαρακτηριστικό της γιορτής είναι η αποκλειστική συμμετοχή έγγαμων γυναικών γεννηθέντων εντός νομίμων γάμων. Ο γάμος αποτελεί και αυτός ιερό θεσμό εντός του οποίου παράγεται η νόμιμη τεκνοποίηση. Στην τελευταία μέρα της γιορτής γινόταν επίκληση στην Καλλιγένεια Δήμητρα που συναντάται και ως αυτόνομη θεότητα, κόρη του Διός και της Δήμητρος, ή τροφός. Η Καλλιγένεια είναι η πλευρά της Δήμητρος που επιβλέπει την ανατροφή των τέκνων όπως επιβλέπει την ωρίμαση των καρπών. Σε αυτήν απευθύνονται οι μητέρες για να ζητήσουν ευπορία και καλοτυχία για τα τέκνα τους.»
Απόσπασμα από το βιβλίο «Ελληνική Θεολογία. Ο λατρευτικός κύκλος της Ελληνικής Εθνικής Θρησκείας» Ελένη Πετρή - Ελένη Ξάνθη, εκδόσεις Μήτις
























